NOVA support

Handleidingen regiobestuurders

Hier worden stap voor stap de belangrijkste onderdelen voor regiobestuurders uitgelegd.

Inloggen

Eerste keer inloggen (afdelingsbestuurder)
  1. Je ontvangt een welkomstmail.
    • LET OP: De welkomstmail komt soms in je spambox/ ongewenste e-mails terecht. Controleer eerst je spam als je geen mail hebt ontvangen


      Welkomstmail
  2. Klik op de link in de welkomstmail. Je kunt de link ook kopiëren en plakken in je browser.
  3. Je komt op een pagina waar je direct een wachtwoord kunt kiezen.
    • Vul het door jouw gekozen wachtwoord tweemaal in.
    • Klik op ‘Wachtwoord wijzigen’

      Wachtwoord wijzigen
  4. Klik op ‘Opslaan’
  5. Je zit nu in de ‘Vrijwilligers Community’ van jouw afdeling. Je ziet NOVA vanuit het perspectief van een afdelingsvrijwilligers.
    • Ga naar de ‘Bestuurders Community’ om gebruik te maken van NOVA vanuit bestuurdersperspectief.
  6. Ga naar de ‘Bestuurders Community’. Klik in het midden van de vaste menubalk op ‘Vrijwilligers Community’.

    Van vrijwilligers community naar bestuurders community

    Je ziet nu een menu. Klik op ‘Bestuurders Community’

  7. Je zit nu in de 'Bestuurders Community' van jouw afdeling.
  8. Je kunt beginnen met het gebruik van NOVA. Veel plezier!

Eigen gegevens wijzigen

Persoons- en adresgegevens wijzigen
  1. Klik op 'je naam' rechtsboven in de vaste menubalk.
  2. Klik op ‘Mijn gegevens’.
  3. Je komt nu op je persoonlijke detailpagina.
    • Klik op ‘Bewerken’ om (persoons)gegevens te wijzigen.

     

  4. Er opent een venster met velden waar persoonsgegevens ingevuld kunnen worden.
  5. Klik op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster.

Interesses wijzigen
  1. Klik op 'je naam' rechtsboven in de vaste menubalk.

  2. Klik op ‘Mijn gegevens
  3. Je komt nu op je persoonlijke detailpagina.
    • Let op! Klik op het pijltje rechts van de knop ‘vrijwilliger(functie)’. Je ziet nu drie opties. Klik op ‘Interesses’ om je eigen interesses te wijzigen.

  4. Er opent een venster met velden, waar je middels vinkjes je interesses kunt aangeven.
    • Klik op een vakje om interesses toe te voegen of te verwijderen.

  5. Klik op ‘Save’ rechtsonder in het venster om je interesses op te slaan.
Wachtwoord wijzigen
  1. Klik op 'je naam' rechtsboven in de vaste menubalk.



  2. Klik op ‘Mijn instellingen
  3. Je ziet nu de detailpagina van mijn instellingen.


    • Klik op ‘Wachtwoord wijzigen
  4. Er opent een venster met velden waar je eerst je oude wachtwoord moet invullen. Vervolgens vul je jouw nieuwe wachtwoord in.



  5. Klik op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster.
Bepalen interesse in taken (contactvrijwilliger en/of bezoekvrijwilliger)
  1. Klik op 'je naam' rechtsboven in de vaste menubalk.

  2. Klik op ‘Mijn gegevens
  3. Je komt nu op je persoonlijke detailpagina.
    • Let op! Klik op het pijltje rechts van de knop ‘vrijwilliger(functie)’. Je ziet nu drie opties. Klik op ‘Bepalen interesse in taken

  4. Er opent een venster waar je middels vinkjes kunt aangeven of je interesse hebt om bezoek en/of contactvrijwilliger te worden.

    • Klik op een vinkje als je interesses wilt toevoegen of verwijderen.
    • Als je hebt aangegeven geïnteresseerd te zijn in één of twee taken, dan opent er een veld waar je kan aangeven hoeveel deelnemers je wilt bedienen.
  5. Klik op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster.

Vrijwilliger

Inschrijven nieuwe vrijwilliger in mijn afdeling
  1. Klik op ‘Menu’ linksboven in de vaste menubalk.
  2. Klik op ‘Vrijwilligers



  3. Je komt nu op de detailpagina van vrijwilligers. .
    • Klik op ‘Nieuw’ rechtsboven aan de pagina.


  4. Er opent een venster waar je informatie van de nieuwe vrijwilliger invult. De velden met een rood sterretje zijn verplicht.
     


    • Klik op ‘Volgende’ rechtsonder in het venster.
  5. Er opent een nieuw venster waar je de adresgegevens invult. De velden met een rood sterretje zijn verplicht. 


    • Klik op ‘Volgende’ rechtsonder in het venster.
  6. Er opent een nieuw venster waar je de adresgegevens invult. De velden met een rood sterretje zijn verplicht. 


    • Klik op ‘Volgende’ rechtsonder in het venster.
  7. Er opent weer een nieuw venster. Vink aan of de vrijwilliger een verzorgende of verpleegkundige is.       


    • Klik op ‘Volgende’ rechtsonder in het venster.
  8. In dit nieuwe venster vink je aan of de vrijwilliger een contactvrijwilliger of bezoekvrijwilliger wordt.  


    • Klik op ‘Volgende’ rechtsonder in het venster.
  9. Er opent weer een nieuw venster waar je een afdeling toewijst aan de nieuwe vrijwilliger.      


    • Klik op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster de inschrijving in NOVA af te ronden.
Persoons- en adresgegevens wijzigen van een vrijwilliger Het aanpassen van de persoons- en adresgegevens van een vrijwilliger doe je op de detailpagina van de vrijwilliger te komen. Je kunt daar op twee manieren naar toe.
  1. Klik op de zoekbalk in het midden van in de vaste menubalk.
    • Typ de naam van de vrijwilliger van wie je de gegevens wil aanpassen.
    • Klik op de naam van de vrijwilliger (voorbeeld: ‘Jim’).


  2. Of klik op ‘Menu’ linksboven in de vaste menubalk. .
    • Klik op ‘Vrijwilligers’.



    • Je komt nu op de detailpagina van vrijwilligers.
    • Scrol met je muis naar beneden naar het blok 'Vrijwilligers'.
    • Klik op de naam van de vrijwilliger van wie je de gegevens wil aanpassen.


  3. Je komt nu op de detailpagina van de gekozen vrijwilliger van jouw afdeling.
    • Klik op ‘Bewerken’ om (persoons)gegevens aan te passen.


  4. Er opent een venster met velden waar persoons- en adresgegevens bewerkt kunnen worden.
  5. Klik op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster.



Activiteit

Aanmaken activiteit in mijn afdeling als bestuurder
  1. Klik op ‘Menu’ linksboven in de vaste menubalk.
  2. Klik op ‘Activiteiten’.
  3. Je komt op de pagina met alle activiteiten uit jouw afdeling.
    • Klik rechtsboven op de knop ‘Nieuw’.
  4. Er opent een venster waarmee je een aantal stappen doorloopt.
    • Alle velden met een rode stip zijn verplicht.
    • Klik op ‘volgende’ rechtsonder in het venster om naar de volgende stap te gaan.
    • Als je bij de laatste stap bent zie je de knop ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster
  5. Klik bij de laatste stap op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster om het aanmaken van de activiteit af te ronden.
Wijzigen activiteitsgegevens in mijn afdeling als bestuurder
  1. Klik op ‘Menu’ linksboven in de vaste menubalk.
  2. Klik op ‘Activiteiten’
  3. Je komt op een pagina met drie categorieën/blokjes waarin je activiteiten ziet.
    • Kijk in het blokje ‘Beschikbare Activiteiten’
    • Klik op de knop ‘Meer’.
    • Je ziet nu alle beschikbare activiteiten in jouw afdeling en/of regio.
  4. Klik op de activiteit die je wilt bewerken.
  5. Je komt nu op de detailpagina van de gekozen activiteit.
    • Klik rechtsboven op de knop ‘Bewerken’.
  6. Er opent een venster met velden waar de gegevens van de activiteit ingevuld kunnen worden.
    • Wijzig hier de gegevens van de gekozen activiteit.
  7. Klik op ‘Opslaan’ rechtsonder in het venster.
Aan-/afmelden deelnemer activiteit in mijn afdeling als bestuurder
  1. Klik op ‘Menu’ linksboven in de vaste menubalk.
  2. Klik op ‘Activiteiten’
  3. Je komt op een pagina met drie categorieën/blokjes waar je activiteiten ziet.
    • Kijk in het blokje ‘Beschikbare Activiteiten’ en klik op ‘Meer’
    • Je ziet nu alle beschikbare activiteiten in jouw afdeling en/of regio.
  4. Klik op de activiteit waar je een deelnemer voor wilt inschrijven.
  5. Je komt nu op de detailpagina van de gekozen activiteit.
    • Klik rechtsboven op het pijltje rechts van de knop ‘Aan-/Afmelden’.
  6. Er opent een klein menu.
    • Klik op de knop ‘Beheren deelnemers’
  7. Er opent een venster waar je middels een aantal stappen deelnemers kunt aan- of afmelden voor een activiteit.
    • Klik op ‘Aanmeldingen goedkeuren’ om een deelnemer aan te melden voor de activiteit.
    • Klik op 'Vrijwilliger afmelden' om een deelnemer af te melden voor de activiteit.
  8. Klik op ‘Inschrijven’ of ‘Uitschrijven’ rechtsonder in het venster.
Aan-/afmelden vrijwilligersactiviteit in mijn afdeling als bestuurder
  1. Klik op ‘Menu’ linksboven in de vaste menubalk.
  2. Klik op ‘Activiteiten’
    • Je komt op een pagina met drie categorieën/blokjes waar je activiteiten ziet.
    • Kijk in het blokje ‘Beschikbare Activiteiten’ en klik op ‘Meer’
  3. Je ziet nu alle beschikbare activiteiten in jouw afdeling en/of regio.
  4. Klik op de activiteit waar je een vrijwilliger voor wilt inschrijven.
  5. Je komt nu op de detailpagina van de gekozen activiteit.
    • Klik rechtsboven op het pijltje rechts van de knop ‘Aan-/Afmelden’.
  6. Er opent een klein menu.
    • Klik op de knop ‘Beheren vrijwilligers’
  7. Er opent een venster waar je middels een aantal stappen vrijwilligers kunt aan- of afmelden voor een activiteit.
    • Klik op ‘Aanmeldingen goedkeuren’ om een vrijwilliger aan te melden voor de activiteit.
    • Klik op 'Vrijwilliger afmelden' om een vrijwilliger af te melden voor de activiteit.
  8. Klik op ‘Inschrijven’ of ‘Uitschrijven’ rechtsonder in het venster.

Documenten

Afdelingsadministratie & Documentenbeheer in NOVA
Documenten zijn in NOVA altijd gekoppeld aan ‘Mijn Afdeling’ of aan een specifieke activiteit. Het toevoegen, verwijderen of ordenen van documenten doe je altijd via de detailpagina van jouw afdeling of op de detailpagina van een specifieke activiteit.

In het menu-item ‘documenten’ kun je alle documenten inzien en openen. Via het menu-item ‘documenten’ kun je geen documenten uploaden, ordenen of verwijderen, dat doe je altijd via ‘Mijn Afdeling’ of via de detailpagina van een specifieke activiteit.

Afdelingsadministratie zoals bijvoorbeeld notulen van een afdelingsvergadering upload je via het menu-item ‘Mijn afdeling’. Documenten die relevant zijn voor een specifieke activiteit upload je op de detailpagina van deze specifieke activiteit.
Documenten openen
  1. Klik op het 'Menu' linksboven in de menubalk.
  2. Klik op 'Documenten'.



  3. Je komt nu op de detailpagina van documenten.
    • Je ziet een overzicht van alle mappen en documenten van jouw afdeling.



  4. In het linkervlak van de detailpagina staat een overzicht van de mappenstructuur.


  5. Onder bijvoorbeeld de map 'Afdelingen' vind je de mappen en documenten die zijn gekoppeld aan de afdelingsadministratie.


  6. Onder de map 'Activiteiten' vind je de mappen en documenten die gekoppeld zijn aan een specifieke activiteit.  


  7. Klik op het mapje waarin je een document wilt openen. Bijvoorbeeld 'Mijn activiteiten'.



  8. Klik op het document dat je wilt openen.
  9. Je komt nu op de detailpagina van documenten.
    • Je kunt het document openen op je computer.
  10. Het document wordt nu gedownload naar je computer. 
  11. Open het document vanuit de downloadknop in je browser. Of open het document vanuit de map 'downloads' op je computer. Dit werkt voor iedereen anders.
Documenten uploaden voor de afdelingsadministratie
  1. Klik op het menu linksboven.
  2. Klik op 'Mijn afdeling'.


     
  3. Je komt nu op de detailpagina van jouw afdeling.
    • Scrol met je muis naar beneden naar het blok 'Afdelingsdocumenten'.

  4. In het blok ‘Afdelingsdocumenten’ zie je de mappen van jouw afdeling.
  5. Klik op de map waarin je het bestand wil uploaden (of maak een nieuwe map aan - Zie uitleg Nieuwe map aanmaken) en klik vervolgens op het ‘upload’ knopje rechtsboven in het blok, rechts naast '+'.


     
  6. Er opent een nieuw scherm.



  7. Klik op ‘Bestanden uploaden’.
  8. Er opent nu een scherm vanuit je computer.



  9. Klik op het bestand dat je wilt uploaden.
Document verwijderen in de afdelingsadministratie

Documenten zijn in NOVA altijd gekoppeld aan ‘Mijn Afdeling’ of aan een specifieke activiteit. Het verwijderen van documenten doe je altijd via de detailpagina van jouw afdeling of op de detailpagina van een specifieke activiteit.

  1. Klik op het menu linksboven.
  2. Klik op 'Mijn afdeling'.



  3. Je komt nu op de detailpagina van jouw afdeling.
    • Scrol met je muis naar beneden naar het blok 'Afdelingsdocumenten'.
  4. In het blok ‘Afdelingsdocumenten’ zie je de mappen van jouw afdeling. 
  5. Klik op de map waarin je een document wilt verwijderen en zoek het document.
  6. Rechtsonder op het bestand zie je een kruis. Klik op het kruis.



  7. Het verwijderde document staat nu in de prullenbak.
Documenten uploaden voor een activiteit
  1. Klik op 'Menu' linksboven.
  2. Klik op 'Activiteiten'.



  3. Je komt nu op de detailpagina van Activiteiten. Je ziet 5 blokken op de pagina namelijk: nog niet gepubliceerde activiteiten, beschikbare activiteiten, mijn aangemelde activiteiten, mijn ingeschreven activiteiten, afgeronde activiteiten. 
  4. Klik op de activiteit waarbij je een document wilt uploaden. Bijvoorbeeld de activiteit Boswandeling die in het blok mijn activiteiten staat.



  5. Je komt nu op het detailscherm van de gekozen activiteit.



    • Scrol met je muis naar beneden naar het blok ‘Documenten’.



  6. In het blok ‘Documenten’ zie je de mappen die bij de activiteit horen.
  7. Klik op de map waarin je het bestand wil uploaden (of maak een nieuwe map aan- Zie uitleg Nieuwe map aanmaken) en klik vervolgens op het ‘upload’ knopje rechtsboven in het blok, rechts naast '+'.



  8. Er opent een nieuw scherm.   



  9. Klik op ‘Bestanden uploaden’.
  10. Er opent nu een scherm vanuit je computer.



  11. Klik op het bestand dat je wilt uploaden. Bijvoorbeeld test handleiding aanpassen.

BELANGRIJK:

Je kunt pas documenten aan een activiteit toevoegen als de activiteit is aangemaakt. Maak eerst de activiteit aan. Vervolgens kun je door op de activiteit te klikken, op de detailpagina bestanden/documenten toevoegen.

Document verwijderen bij een activiteit Heb je een nieuwe versie van een document en wil je het oude document dat bij deze activiteit hoort verwijderen? Dan doe je dat als volgt:

  1. Klik op menu linksboven.
  2. Klik op 'Activiteiten'.



  3. Je komt nu op de detailpagina van Activiteiten. Je ziet 5 blokken op de pagina namelijk: nog niet gepubliceerde activiteiten, beschikbare activiteiten, mijn aangemelde activiteiten, mijn ingeschreven activiteiten, afgeronde activiteiten. 
  4. Klik op de activiteit waarbij je een document wilt verwijderen. Bijvoorbeeld de activiteit Boswandeling die in het blok mijn activiteiten staat.



  5. Je komt nu op het detailscherm van de gekozen activiteit.
    • Scrol met je muis naar beneden naar het blok ‘Documenten’.
  6. In het blok ‘Documenten’ zie je de mappen die bij de activiteit horen.
  7. Klik op de map waarin je een document wil verwijderen en zoek het document.
  8. Rechtsonder op het bestand zie je een kruis. Klik op het kruis.



  9. Het verwijderde document staat nu in de prullenbak van je computer.

Rapportages

Rapportages en dashboards Rapportages zijn in NOVA altijd gekoppeld aan een dashboard. Als je via het menu naar ‘Rapportages’ gaat, kom je op een pagina waar je verschillende dashboards ziet. Onder elk van deze dashboards zit een rapportage.

Je kunt rapportages en dasboards inzien van vrijwilligers, deelnemers en externe. Je kunt wisselen tussen de verschillende doelgroepen door bovenaan de dashboards op ‘Vrijwilligers’, ‘Deelnemers’ of ‘Partners' te klikken.
Rapportages openen en aflezen
  1. Klik op het menu linksboven.
  2. Klik op ‘Rapportages’.
    • Je komt nu op een pagina waar je verschillende dashboards ziet voor vrijwilligers.
    • Je kunt ook dashboards en rapportages bekijken van deelnemers of partners, dit doe je door te klikken op ‘Deelnemers’ of ‘Partners’.
    • Onderaan elk dashboard zie je de blauwe tekst ‘rapport weergeven’.
  3. Klik op ‘rapport weergeven’ onderaan het dashboard, om het gewenste rapport te openen.
    • Een rapport is opgebouwd uit rijen en kolommen. In de kolommen staat vaak (contact) informatie over vrijwilligers, deelnemers of partners. Bijvoorbeeld achternaam, straatnaam, telefoonnummer en geboortedatum.
  4. Onderaan het rapport kun je horizontaal scrollen, met een balk. Rechts van het rapport zit ook een balk, hiermee kun je verticaal scrollen.
Rapportages sorteren
  1. Klik op het menu linksboven.
  2. Klik op ‘Rapportages’.
    • Je komt nu op een pagina waar je verschillende dasboards ziet voor vrijwilligers.
    • Je kunt ook dashboards en rapportages bekijken van deelnemers of partners, dit doe je door te klikken op ‘Deelnemers’ of ‘Partners’.
    • Onderaan elk dashboard zie je de blauwe tekst ‘rapport weergeven’.
  3. Klik op ‘rapport weergeven’ onderaan het dashboard, om het gewenste rapport te openen.
    • Een rapport is opgebouwd uit rijen en kolommen. In de kolommen staat vaak (contact) informatie over vrijwilligers, deelnemers of partners. Bijvoorbeeld achternaam, straatnaam, telefoonnummer en geboortedatum.
    • Onderaan het rapport kun je horizontaal scrollen, met een balk. Rechts van het rapport zit ook een balk, hiermee kun je verticaal scrollen.
  4. In de kolommen en rijen zie je woorden en een pijltje naar beneden. Klik op het pijltje.
  5. Hier kun je verschillende manieren van sorteren kiezen.
    • Als je bijvoorbeeld op 'oplopend sorteren' klikt bij 'Achternaam', dan wordt het rapport gesorteerd op alfabetische volgorde.
    • Je kunt sorteren op elke kolom, ook kolommen met getallen. Bijvoorbeeld geboortedatum of startdatum. Hierbij gelden dezelfde principes.
Rapportages exporteren & printen
  1. Klik op het menu linksboven.
  2. Klik op ‘Rapportages’.
    • Je komt nu op een pagina waar je verschillende dashboards ziet voor vrijwilligers.
    • Je kunt ook dashboards en rapportages bekijken van deelnemers of partners, dit doe je door te klikken op ‘Deelnemers’ of ‘Partners’.
    • Onderaan elk dashboard zie je de blauwe tekst ‘rapport weergeven’.
  3. Klik op ‘rapport weergeven’ onderaan het dashboard, om het gewenste rapport te openen.
  4. Rechtsboven aan het rapport zie je die knop ‘exporteren’. Klik op deze knop.
    • Er opent een menu met twee opties: 'Opgemaakt rapport' en 'Alleen details'.
  5. KEUZE: Als je kiest voor ‘opgemaakt rapport’, download je een ‘screenshot’ van het rapport zoals deze nu in NOVA staat. Als je in NOVA hebt gesorteerd in het rapport en je wilt die versie exporteren kies dan voor deze variant.
    • LET OP: deze variant biedt in Excel weinig mogelijkheden tot aanpassen. Als je in Excel nog aanpassingen wilt maken, kies dan voor de optie ‘Alleen details’.
  6. KEUZE: Als je kiest voor ‘Alleen details’, download je een kopie van de rijen en kolommen zoals deze in NOVA staan. Deze optie is vooral geschikt als je in Excel nog aanpassingen wilt maken.
    • Nadat je op ‘Alleen details’ hebt geklikt heb je een aantal keuzes onderaan bij de knop ‘Indeling’.
    • Kies voor de optie ‘Excel-indeling.xlsx’.
  7. Klik nadat je één van bovenstaande keuzes hebt gemaakt op ‘Exporteren’.
  8. Je download nu het rapport in Excel. Je kunt deze openen op je computer.
  9. Nadat je het rapport hebt geopend in Excel, kun je in Excel het bestand afdrukken.