Vragen over NOVA?
Heb je een brandende vraag waar je echt niet uitkomt? Kan de vraag niet beantwoord worden door een handleiding of mede vrijwilliger? Mail ons op onderstaand adres.
Als je bestuurder bent bij meerdere afdelingen en/of regio(’s) dan zie je in NOVA alle deelnemers, vrijwilligers en activiteiten van jouw afdelingen en/of regio(’s) bij elkaar in de bestuurder community.
Als je bijvoorbeeld kijkt bij het menu-item ‘Vrijwilligers of ‘Deelnemers’ dan zie je hier alle vrijwilligers en deelnemers uit jouw afdelingen en/of regio’s bij elkaar staan.
Via rapportages kun je inzien welke personen en activiteiten bij welke afdeling en/of regio hoort. Ook kun je via de detailpagina’s van vrijwilligers, deelnemers of activiteit zien onder welke afdeling de persoon of activiteit valt.
Je kunt bij het menu-item ‘Mijn afdeling’ inzien bij welke afdelingen en/of regio’s je actief bent.
In het oude vrijwilligerssysteem hadden bestuurders verschillende (mutatie) rechten. Een secretaris kon bijvoorbeeld alles zien en muteren terwijl een bestuurslid bezoekwerk alleen zaken kon inzien en muteren omtrent bezoekwerk.
In NOVA hebben alle bestuurders dezelfde rechten. Alle bestuurders kunnen dus dezelfde gegevens inzien en muteren.
Op sommige printers drukken etiketten niet goed af. Dat komt omdat sommige printers en PDF-applicaties (zoals Adobe) het formaat van de afdruk standaard op ‘A4’ zetten. Als je het afdrukformaat wijzigt naar ‘Letter’ of ‘100%’ worden de etiketten wel goed afgedrukt.
Het wijzigen van deze instelling verschilt per printer en/of PDF-applicatie. Bij vrijwel alle opties kun je, nadat je op het printteken hebt geklikt, de instellingen van jouw printopdracht aanpassen. Bijvoorbeeld via ‘meer instellingen’ of ’pagina-indeling’. Vervolgens zie je een veld waar je door middel van een keuzemenu het printformaat kan aanpassen van ‘A4’ naar ‘Letter’. Ook kan je hier vaak het formaat aanpassen naar 100%.
Je kunt niet met de bestaande gegevens van je huidige Mijn Zonnebloem account inloggen op NOVA.
Om de eerste keer in NOVA in te kunnen loggen ontvang je een e-mail met daarin je gebruikersnaam en een link die je kunt gebruiken om je wachtwoord voor NOVA in te stellen.
Als je je account voor NOVA activeert geef je toestemming voor de verwerking van jouw persoonsgegevens.
Toestemmingsverklaring verwerking persoonsgegevens vrijwilliger
Het gebruik van NOVA wordt zeker aangeraden, maar als afdelingsvrijwilliger ben je niet verplicht om NOVA te gebruiken. NOVA is bedoeld om jou en je afdeling te ondersteunen en het werk als vrijwilliger te vereenvoudigen. NOVA biedt nu en in de toekomst mogelijkheden om jouw vrijwilligerswerk makkelijker en leuker te maken. Afhankelijk hoe jouw afdeling NOVA (in de toekomst) gaat gebruiken, kan het zijn dat deze wel van je verwacht dat je NOVA gaat gebruiken.
Het is aan te raden om in ieder geval je account te activeren, zodat je direct gebruik kunt maken van NOVA als dat nodig is. Tot eind mei zit een speciaal team klaar om alle nieuwe gebruikers hierbij goed te ondersteunen.
Het gebruik van NOVA wordt zeker aangeraden, maar afdelingsvrijwilligers zijn niet verplicht om NOVA te gebruiken, tenzij het afdelingsbestuur dit van hun vrijwilligers verwacht. NOVA is bedoeld om te ondersteunen en het werk als vrijwilliger te vereenvoudigen. NOVA biedt nu en in de toekomst mogelijkheden om het vrijwilligerswerk makkelijker en leuker te maken.
Het is voor vrijwilligers aan te raden om in ieder geval hun account te activeren, zodat zij direct gebruik kunt maken van NOVA als dat nodig is. Tot eind mei zit een speciaal team klaar om alle nieuwe gebruikers hierbij goed te ondersteunen.
Vrijwilligers van afdelingen worden per e-mail op de hoogte gehouden.
Heb je (nog) geen e-mails ontvangen? Kijk dan in de "spam-folder" of "ongewenste e-mail" van je e-mailprogamma of app.
Alle verzonden e-mails zijn ook op de NOVA themapagina van Mijn Zonnebloem te bekijken.
Voor de toegang tot NOVA of Mijn Zonnebloem is een computer, tablet of smartphone nodig. Als iemand daar de beschikking over heeft, dan verwachten we dat deze ook een emailadres heeft. Heeft men deze niet, dan adviseren we om deze persoon een gratis emailadres bij bv Gmail.com of Outlook.com aan te vragen, en dit emailadres door de secretaris toe te laten voegen bij de contactgegevens van deze persoon.
Via de menuoptie 'Ondersteuning in NOVA' kun je als bestuurder vervolgens voor de vrijwilliger een verzoek indienen om voor deze persoon een inlogaccount te maken. Hiervoor zijn de volgende gegevens nodig: naam vrijwilliger, afdeling en emailadres.
Heb je een brandende vraag waar je echt niet uitkomt? Kan de vraag niet beantwoord worden door een handleiding of mede vrijwilliger? Mail ons op onderstaand adres.